Przejdź do treści
16.02.2013

Petycja w sprawie linii tramwajowych nr 8 i nr 19

Rada Dzielnicy IX poparła prośbę mieszkańców osiedla Cegielniana o przywrócenie trasy linii tramwajowej nr 19 przez ulicę Brożka do przystanku końcowego Krowodrza Górka, jak również linii tramwajowej nr 8 na trasie z Borku Fałęckiego do Bronowic. Mieszkańcy złożyli 1223 podpisy. Rada Dzielnicy IX podjęła w tej sprawie 2 uchwały, które wraz z podpisami mieszkańców petycją zawierającą poniższe argumenty złożone zostały u Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Bogusława Kośmidera oraz dyrektorów ZIKiT.

1. Linia nr 8 przebiegająca na trasie Borek Fałęcki – Bronowice   zapewniała przejazd najkrótszą trasą przez centrum miasta, łącząc południową część Krakowa z zachodnią w sposób optymalny. Obecne rozwiązanie poprzez skierowanie linii tramwajowej nr 8 do końcowego przystanku Cichy Kącik jest złym rozwiązaniem, gdyż jest to miejsce mało uczęszczane o małej frekwencji, nie jest miejscem przesiadkowym. W tym kierunku istnieje komunikacja autobusowa.

2. Linia nr 19 przebiegała na trasie  Borek Fałęcki – Krowodrza Górka, łącząc południową i północną część Krakowa najkrótszą trasą, prowadzącą przez ulice: Brożka, Kapelanka, Dietla, Św. Gertrudy do Poczty Głównej i Dworca Głównego – ważnych przystanków na wskazanej trasie. Trasa linii nr 19 przez ulice Brożka i Kapelanka służyła odprowadzeniu potoku mieszkańców osiedla Cegielniana do  centrum miasta. Osiedle Cegielniana,  które obsługiwały dwie linie tramwajowe 22 i 19 – zamieszkuje 5 tysięcy mieszkańców. Zdecydowana większość z nich dojeżdża do pracy i szkół w centrum miasta. W konsekwencji zmiany trasy tramwaju nr 19 korzystanie z komunikacji tramwajowej jest utrudnione – znacznie wydłużył się czas dojazdu.

3. Obecnie dla mieszkańców osiedla Cegielniana pozostała jedynie linia nr 22, co nie zaspokaja potrzeb mieszkańców osiedla. W dni powszednie tramwaj  linii 22  poza godzinami szczytu oraz soboty i święta jeździ co 20 min., co jest bardzo dużym utrudnieniem dla mieszkańców.

4. Ponadto mieszkańcy osiedla Cegielniana w wyniku zmiany trasy tramwaju linii nr 19 zostali pozbawieni bezpośredniego połączenia z centrum miasta w tym z Dworcem Głównym. Należy również zaznaczyć, że przy ul. Brożka mieści się Budynek Administracyjny MPK oraz Zajezdnia Tramwajowa Podgórze, których pracownicy również mają obecnie utrudniony  dojazd do pracy.

5. Skierowanie czterech linii tramwajowych do przystanku Czerwone Maki z równoczesnym ograniczeniem ilości linii tramwajowych przejeżdżających ulicą Brożka wzdłuż osiedla Cegielniana, mogących odebrać potok mieszkańców z osiedla Cegielniana, w znacznym stopniu obniżyło jakość komunikacji w tym rejonie. Odległość od przystanku  przy  ul. Lipińskiego do najbliższego przystanku przy ul. Brożka jest znaczna i korzystanie z linii tramwajowej na zasadzie przesiadki dla osób starszych, inwalidów, dzieci jest trudne i niebezpieczne.

Wracaj

Najbliższe posiedzenie Rady Dzielnicy IX

24 kwietnia (środa),
godz. 17:00

 

Inicjatywy obywatelskie